Domů Poradna Čína na cestě změn - z továrny světa kvalifikovaným exportérem a význačným importérem

Čína na cestě změn - z továrny světa kvalifikovaným exportérem a význačným importérem

Čína už není pouhou „továrnou světa“ a stále poskytuje významné importní i exportní příležitosti.

Čína byla dlouhá léta vnímána jako výrobce levného a nekvalitního zboží – a velmi dlouho to rovněž plně odpovídalo ekonomické realitě. Pobídky čínské vlády spolu s velmi nízkými náklady na pracovní sílu vedly k tomu, že skoro všechny zahraniční firmy, které uvažovaly expanzně, do Číny přesídlily své výrobní programy, a nebo si zde alespoň založily kanceláře pro nákup. Čína coby „továrna světa“ také zásobovala mnoho obchodníků velmi levným zbožím, avšak rovněž s velmi kolísající kvalitou.

Prudký rozvoj ruku v ruce s mnoha dalšími makroekonomickými faktory ale spustil změny, které tímto modelem otřásají. Stávající situaci již prakticky není možné udržet. Co je příčinou? V Číně roste inflace a zvyšují se spotřebitelské ceny. Jen v červnu tohoto roku se oproti stejnému období roku 2010 zvýšily ceny v průměru o více než 6%. Zvyšující se náklady na život pak vytvářejí tlak na zvyšování mezd. Podle některých zdrojů v řadě oborů za posledních pět let vzrostly mzdy až o 80%. Levná výroba se tak přesouvá do málo rozvinutých provincií ve střední a západní Číně, případně do Vietnamu. Výrobci v rozvinutých oblastech Číny (hlavně pobřežních oblastí od severu až k jihu) pak na tuto situaci musí reagovat – a logickým krokem je zaměření se na zvyšování kvality, kvalifikovanost pracovní síly a budování značky.

Čína však stále zůstává exportní velmocí – proexportně působí podhodnocená měna, to však není jedniným důvodem. Významnou roli hraje mimo jiné dopravní infrastruktura, která velmi usnadňuje logistiku na cestě od výrobců do velkých přístavů, rovněž tak jako zvyšující se podíl zkušené a kvalifikované pracovní síly, která je v jiných oblastech stále ještě nedostatkovým zbožím. To jsou výhody, které stále čínským exportérům dávají značný náskok.

Čína navíc směřuje k inovacím a zvyšování míry přidané hodnoty, důsledně pracuje na zkvalitnění systému ochrany práv duševního vlastnictví, aby výzkumu a vývoji nestálo nic v cestě. Čína si totiž velmi dobře uvědomuje, že ochrana duševního vlastnictví je nezbytnou podmínkou pro další rozvoj čínského průmyslu. Legislativní rámec je již nyní srovnatelný s ochranou v rozvinutých evropských zemích, klíčové nyní bude zajistit jeho důslednou praktickou aplikaci. Jakkoliv je to běh na dlouhou trať, výsledky začínají být vidět a západní firmy se již (za předpokladu, že při vstupu na čínský trh stanoví rozumnou strategii ochrany svých práv) nemusí tolik obávat kopírování technologií, kterým Čína v minulosti nechvalně proslula.

Důsledkem postupných změn je samozřejmě též změna samotného čínského trhu. Dochází k růstu vyšší střední třídy a známým faktem je, že prudce roste počet dolarových milionářů. Životní úroveň značného množství Číňanů (příslušníků městské populace) se znatelně zvyšuje. Tito lidé se již nespokojí s „obyčejnými“ výrobky či dokonce padělaným zbožím, tak jako tomu bývalo v minulosti. Souvisí to samozřejmě také s celospolečenským trendem kladení důrazu na životní styl, důsledným marketingem v lifestylových časopisech a rostoucím povědomím Číňanů o světových značkách a v neposlední řadě též s touhou bohatých Číňanů potvrdit si svůj společenský status a vyjádřit tak svůj úspěch. To lze samozřejmě číst jediným způsobem: čínský trh je v rozmachu a představuje nesmírný potenciál pro exportéry ze Západu. Prorazit na tento trh samozřejmě není snadné a vyžaduje to značné úsilí a trpělivost, je nutné rovněž zvážit, zda je vůbec daný výrobek možné na trhu uplatnit (lze vyvážet pouze komodity, které mají přidanou hodnotu, jakou srovnatelné čínské výrobky nemají a mít ani nemohou), přesto se však vynaložené úsilí může mnohonásobně vrátit. Čínský trh tak představuje obrovskou výzvu pro (nejen) české exportéry. 

Čína se mění, mění se tak i podoba hospodářské spolupráce s ní. Čína však nadále zůstává silným partnerem, jehož není radno přehlížet.

 

Potřebujete konzultovat svůj podnikatelský záměr s Čínou?

Ozvěte se nám a domluvíme se na spolupráci.

Kontaktujte nás
Sinovia.cz China-business.cz Dovoz-stroju.cz
2024 © SINOVIA CONSULT s. r. o.
Webdesign: HexaDesign Realizace: Studio digitálních řešení