Rizika obchodu s Čínou – jak se bránit podvodům?

Podvodné dodávky

Velkým rizikem pro všechny podnikatele, kteří obchodují s Čínou, jsou potenciální podvodné dodávky. Typickým příkladem podvodné dodávky je například dodání neúplného množství (např. kontejner je zaplněn jen částečně), případně zcela jiného zboží (např. méně hodnotného, nebo zboží, kterého se potřeboval prodejce zbavit, přičemž neodpovídá uzavřené smlouvě).
Častou oblastí, ve které dochází k podvodům, je chemický průmysl, protože zde je kontrola a dohled nad obchodem výrazně ztížený povahou produktu – místo titanové běloby tak například dostanete kontejner soli.

Tento problém zpravidla hrozí při prvním obchodu s novým dodavatelem, kterého nemáte ověřeného. Samozřejmě se může problém objevit i u partnera, s nímž nějakou dobu obchodujete, několik dodávek je v pořádku, nicméně po určitém polevení pozornosti ze strany kupujícího může přijít nepříjemné překvapení. Taková situace může mít dvě příčiny: buď šlo od počátku o nepříliš důvěryhodnou firmu, která se podvodu neštítí, a ve chvíli, kdy zákazníka vyhodnotí jako neperspektivního, „vytěží“ ho tímto způsobem. Druhou příčinou mohou být personální změny ve firmě, její finanční těžkosti atd., které zpravidla zůstávají kupujícím ukryty.

Proti tomuto případu podvodů se lze bránit. Naprosto samozřejmé by mělo být základní prověření firmy před zahájením obchodu. I poté je však třeba zachovávat ostražitost a doporučuje se provádět inspekce před nakládkou a úhradou doplatku kupní ceny.

 

Falešné poptávky

Oblíbeným trikem, který je na scéně již řadu let, a přesto nevymizel (zjevně proto, že se stále najdou důvěřiví lidé, který na něj skočí) jsou falešné poptávky, které směřují k vylákání finančních prostředků.
Tento podvod začíná obvykle poptávkou po dodání zboží, případně i služeb (narazili jsme např. na poptávku po výcviku mladých hokejistů). Varovným signálem může být např. to, že čínská podvodná firma poptává zboží, které není ničím výjimečné. Podezřelá je rovněž velká ochota čínské firmy přistoupit na cenovou nabídku bez vyjednávání o její výši, případně o technických detailech. Cílem podvodníků je vylákat obchodníka do Číny (k jednání a uzavření kontraktu). Zde jej zpravidla požádají o úhradu částky v řádu tisíců EUR na „nezbytné notářské poplatky“, bez nichž kontrakt nelze uzavřít.
Uzavřený kontrakt je však jen cár papíru a nikdy nebude realizován, čínská firma zmizí z povrchu zemského a napálený obchodník nemá jak získat své prostředky zpět.

Ztráty mohou být mnohem horší, pokud evropský obchodník podvod neprohlédne a začne investovat do přípravy realizace kontraktu (pořizovat materiál, strojní vybavení apod.), případně začne rovnou vyrábět.

V poslední době se objevují i případy, kdy čínská firma chce přijet na jednání do Evropy a žádá o pomoc při vyřizování víz. V těchto případech může jít o problematiku ilegální imigrace. Naštěstí zde zpravidla zafunguje “filtrace” zastupitelského úřadu v Pekingu, který žadatele o víza lustruje a v případě zjevných nesrovnalostí víza neudělí.

 

Identity theft – falšování firemních e-mailových účtů

Velmi častým nebezpečným trikem je zfalšování e-mailového účtu dodavatele, s nímž komunikujete, a jeho zneužití podvodníkem. Riziko spočívá jednak v tom, že je to velmi snadné přehlédnout, a dále pak v tom, že je obtížné určit, zda v tom má prsty nějaký jednotlivec, jehož obětí se tak stává i čínský dodavatel, nebo zda podvod probíhá v režii dodavatelské firmy.
Princip podvodu spočívá v tom, že zákazníkovi přijde faktura za zboží z jiného než firemního e-mailu – tento e-mail je však na první pohled velice podobný oficiálnímu mailu. Liší se např. drobnou změnou jména při zachování domény, nebo použitím stejného jména při změně domény. V těchto případech je na faktuře uveden jiný, než firemní účet. Když pak zákazník urguje dodavatele o zaslání zboží, dozví se, že firma žádné peníze neobdržela a zboží tak nemůže poslat.
Je proto nezbytné neustále být ve střehu a kontrolovat možné, i ty nejdrobnější změny v komunikaci. V případě jakékoliv pochybnosti je vhodné ověřit si pravost e-mailu jak telefonicky, tak např. vyžádáním písemného vyjádření majitele společnosti. Dále platí, že název majitele účtu firmy by měl být totožný s názvem dodavatele, tj. jde o účet, otevřený právnickou osobou – pokud je jako majitel účtu vedena fyzická osoba, je to podezřelé a platbu na takový účet byste neměli posílat.
V neposlední řadě je potřeba se vyvarovat plateb přes společnosti jako např. Western Union, protože tento transfer je v zásadě anonymní a je proto snadno zneužitelný.

 

Neexistující krádeže internetových domén

Poměrně novým typem podvodu je spojen s internetovým prostředím. Může se stát, že se na vás obrátí čínský „správce domén“, který bude tvrdit, že si určitá čínská firma chce zaregistrovat doménu s názvem vaší firmy (nazevvasifirmy.cn) s tím, že vám přednostně nabízejí možnost tuto doménu si koupit a zaregistrovat, zpravidla za poplatek několik stovek dolarů. V drtivé většině případů to však je naprosto smyšlená situace, která vás má přinutit k úhradě požadované částky podvodníkovi. Ignorujte to. Pokud by vás podobné riziko ale trápilo, lze to vyřešit prostě – přímou vlastní registrací příslušné „.cn“ domény vaší firmy.

 

Další tipy

  • Vyhledejte dostupné informace o firmě na webu. Pokud naleznete jen nepříliš profesionálně a genericky vypadající web, který je jen v angličtině, který v kontaktech neuvádí plnou adresu a kontaktní telefon je pouze mobilní (11 čísel, začínajících jedničkou), velmi pravděpodobně jde jen o zástěrku. Skutečná firma by měla být schopna dát vám plnou detailní adresu a má i pevnou linku.
  • Zpozorněte, pokud na vás dodavatel vyvíjí tlak (např. časově omezené slevy, poslední kusy na skladě apod.) nebo když až příliš lehce přijímá vaše podmínky. V obou případech se vás pravděpodobně snaží co nejdříve dotlačit do fáze úhrady peněžních prostředků.
  • Získejte reference předchozích zákazníků. Je pravdou, že i řada skutečných firem tyto údaje nechce sdělovat s odkazem na obchodní tajemství, nicméně zpravidla je za tím skutečnost, že firma žádné relevantní exporty nerealizovala (buď působí jen na domácím trhu, nebo exportovala do méně vyvinutých ekonomik). V každém případě je ale nemožnost ověřit reference něčím, co by mělo vzbudit vaši ostražitost – dobrá a seriózní firma by vám měla být schopna poskytnout kontakty na zákazníky v Evropě, Americe či jinde.
  • Požádejte výrobce o více detailních fotografií vašeho výrobku, ideálně přímo z dílny (nikoliv katalogové fotografie), a to zejména s důrazem na identifikátory, jako jsou např. sériová čísla, štítky apod. Podvodníci zpravidla nemají s reálnou výrobou nic společného a používají obrázky, ukradené z webu, nejsou tak většinou schopni nic podobného zaslat.
  • Zajistěte si kontrolu zboží před nakládkou. Inspektor mimo kontroly kvality jako takové bude schopen též porovnat zboží s fotografiemi, zaslanými výrobcem, identifikovat jej a konstatovat případný nesoulad či záměnu.

 

Zvažujete import z Číny? Napište nám Váš záměr a dotazy.

//]]>